[Best_Wordpress_Gallery id=”1″ gal_title=”Cesarz” na scenie Teatru Zagłębia”]
„Cesarz” – jedna z najbardziej znanych książek Ryszarda Kapuścińskiego, uniwersalna opowieść o władzy – wraca na deski teatralne. Przedstawienie reżyseruje w Teatrze Zagłębia Aneta Głuch-Klucznik. Premiera 5 listopada.
„Mówiło się: ważniejszy jest ten, kto ma częściej ucho cesarskie”. W to ucho spływały wszystkie donosy, pochlebstwa, intrygi, pałacowe szmery i zgrzyty. Konkurowali o nie wszyscy ludzie pałacu: służba, urzędnicy, ministrowie. To dzięki rozmowom z nimi Kapuściński zagłębia się w sekrety życia na dworze etiopskiego władcy Hajle Sellasje. Dowiaduje się o służalczości, strachu, konkurowaniu o względy, intrygach, uległości i lizusostwie, które przez lata budowały absolutną władzę cesarza.
– Dla mnie jest to książka nie o cesarzu, a o ludziach dworu, a dokładniej: o tym, jak wygląda, czym się charakteryzuje i co robi z ludźmi fakt, kiedy sięgają po władzę. Siła książki Kapuścińskiego leży właśnie w umiejętność pokazania mechanizmów i zależności między „tymi wyżej” a „tymi niżej” w hierarchii – podkreśla Aneta Głuch-Klucznik, reżyserująca „Cesarza” w Teatrze Zagłębia.
Metaforyczną opowieścią o Hajle Sellasje Ryszard Kapuściński – wybitny reportażysta, nazywany też cesarzem reportażu – zdobył międzynarodową sławę. „Cesarza” uznano za najlepszą książkę roku wg „Sunday Times”, stał się światowym bestsellerem i wielokrotnie był wystawiany na teatralnych scenach, ostatnio przed 15 laty.
W Teatrze Zagłębia adaptację przygotował Tomasz Man, scenografię – Marianna Lisiecka, choreografię – Maćko Prusak, muzykę – Marek Otwinowski. Światła reżyseruje Robert Baliński.
Kolejne wieczorne pokazy spektaklu: 6 listopada, 9 i 10 grudnia.
„Cesarz” Ryszard Kapuściński
Reżyseria: Aneta Głuch-Klucznik
Adaptacja: Tomasz Man
Scenografia i kostiumy: Marianna Lisiecka
Muzyka: Marek Otwinowski
Choreografia: Maćko Prusak
Reżyseria świateł: Robert Baliński
Premiera: 5 listopada 2016 r.
Reżyserka Aneta Głuch Klucznik o „Cesarzu” Kapuścińskiego:
„Cesarz” jest moim zdaniem w dużo większym stopniu formą refleksji o istocie władzy niż opisem konkretnej sytuacji w Etiopii. Opisywane wydarzenia w istocie niczym nie różnią się od tego, co można zaobserwować w innych państwach. Dla mnie jest to książka nie o Cesarzu, a o ludziach Dworu, a dokładniej: o tym, jak wygląda, czym się charakteryzuje i co robi z ludźmi fakt, kiedy sięgają po władzę. Siła książki Kapuścińskiego leży właśnie w umiejętności pokazania mechanizmów i zależności między „tymi wyżej” a „tymi niżej” w hierarchii. (…) Dla mnie ta opowieść to smutna baśń (?) o nas samych.
Obsada:
Agnieszka Bałaga-Okońska
Agnieszka Bieńkowska
Maria Bieńkowska
Ryszarda Celińska
Beata Deutschman
Michał Bałaga
Przemysław Kania
Krzysztof Korzeniowski
Tomasz Muszyński
Sebastian Węgrzyn
Inspicjent: Urszula Czyż
Sufler: Agnieszka Dzwonek
Recenzje:
Absolutnej władzy czar, Tomasz Kostro, sosnowiec.info.pl
Cesarz – recenzja, Tomasz Sknadaj, Teraz Teatr
Człowieczeństwo – brak, czyli „Cesarz” Teatru Zagłębia, Szymon Michlewicz-Sowa, Reflektor
Cesarz, Agnieszka Kobroń, Afisz Teatralny
Schemat (nie)powtarzalny, Robert Przeliorz, Blog Irracjonalnie Nieracjonalny
Potrzeba silnego głosu, Daria Sobik, Portal Katowicki